Spectacolul-ritual de pe Plaja Grigorescu explicat: “Un doliu colectiv pentru toate viețile pierdute”

614

Miercuri 16 octombrie 2024, pe Plaja Grigorescu din Cluj, a avut loc spectacolul-ritual The Last Lamentation, creat de artista de origine italiană Valentina Medda. 

Clujenii au putut asista la un spectacol profund, inspirat din tradiția mediteraneană a bocitoarelor profesioniste, care a adus în prim-plan tragediile umane și naturale care marchează societatea contemporană, punând accent pe viețile migranților pierdute în Marea Mediterană și pe diaspora contemporană din Africa de Nord.

Conceptul spectacolului și simbolismul

The Last Lamentation este un ritual funerar care reinterpretează tradiția străveche a bocitoarelor din bazinul mediteranean. Într-un interviu pentru Cluj.info, Valentina Medda a explicat faptul că ritualul este „un doliu colectiv pentru toate viețile pierdute în Marea Mediterană”, văzută ca „un corp uriaș, format din toate trupurile de pe fundul mării.” 

Această practică, răspândită în mai multe culturi, inclusiv în Balcani, subliniază nevoia de a recunoaște și a plânge viețile pierdute, iar în contextul acestui spectacol, în special pe cele ale migranților care nu primesc adesea atenția și respectul cuvenit.

Reprezentația a implicat și 11 femei din Cluj-Napoca, care au jucat rolul bocitoarelor, într-un act simbolic de jelire pentru viețile pierdute. Valentina Medda explică această alegere spunând că „apa reprezintă suspendarea și trecerea, iar corpurile migranților devin fantome ale unui trecut uitat.”

Legătura cu Someșul și importanța apei

Adaptat pentru Plaja Grigorescu din Cluj, spectacolul s-a desfășurat lângă râul Someș, un simbol important al legăturii dintre tragediile naturale și cele umane. Medda subliniază că apa joacă un rol central în toate adaptările acestui spectacol: „Fie că vorbim de Marea Mediterană sau de un râu precum Someșul, apa poartă amintiri, corpuri și voci, fiind martora tăcută a catastrofelor umane.”

Someșul, care a fost martor al inundațiilor și altor tragedii naturale, a devenit o metaforă puternică în acest context. „Râul Someș, ca și alte ape unde am desfășurat spectacolul, reprezintă nu doar forțele naturii, ci și impactul uman – politic și economic – care contribuie la aceste tragedii,” adaugă artista. În acest fel, spectacolul a îmbinat istoria locală cu tema globală a pierderii, oferind o reflecție asupra suferințelor care trec deseori neobservate.

La nivel local, producția a fost coordonată de Simina Corlat din cadrul REACTOR de creație și experiment, iar evenimentul a fost găzduit de Centrul Cultural Clujean, în cadrul celei de-a 13-a ediție a conferinței Culture Next, ce are loc în aceste zile la Cluj, co-finanțată de Uniunea Europeană prin Programul Europa Creativă și Primăria Cluj-Napoca.

Referințe

Centrul-Cultural-Clujean
  • Strada Fluierașului 3, Cluj-Napoca

Centrul Cultural Clujean este o organizație neguvernamentală pentru dezvoltare culturală și urbană. vezi mai mult

Îți facem povestea cunoscută prin comunicate de presă, articole și postări pe social media care rezonează cu publicul tău țintă, conținut distribuit prin intermediul rețelei noastre de parteneri.

Servicii Cluj

Catalogul producătorilor clujeni.

Articolul precedentThe Last Lamentation – ‘Spectacol-ritual’ pe Plaja Grigorescu din Cluj-Napoca
Articolul următorBonabelle, o nouă agenție de bone din Cluj care revoluționalizează și redefinește standardele serviciilor de îngrijire la domiciliu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.